Úsek školství
18.9.2014 (aktualizováno: 17.5.2023 6:59), Úsek školstvíMěsto Sokolov zřizuje celkem 7 mateřských škol, 5 základních škol, dům dětí a mládeže a základní uměleckou školu. Jako sídlo úřadu obce s rozšířenou působností zajišťuje ve školách a školských zařízeních výkon státní správy v rozsahu školského zákona.
Rozsah činností plněných na úseku škol a školských zařízení zřízených městem:
- Vykonává státní správu a samosprávu ve školství v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, pro školy a školská zařízení zřizované městem (příspěvkové organizace – dále jen „PO“).
- Připravuje podklady pro zřízení, sloučení, případně zrušení škol a školských zařízení.
- Spolupracuje se samostatným oddělením interního auditu při kontrolách na školách a školských zařízeních ve věci hospodaření se svěřeným majetkem.
- Sleduje: využití kapacity ve školských zařízeních a zabezpečuje řídící kontrolu v souladu s Kontrolním řádem města Sokolova.
- Předkládá radě města návrhy týkající se:
a) výjimek z počtu dětí ve třídách, školách, školních družinách a klubech,
b) změn školských obvodů. - Předkládá radě města návrh na odvolání ředitele škol a školských zařízení zřízených městem Sokolovem.
- Organizuje konkurzní řízení pro obsazení místa ředitele výše uvedených zařízení.
- Předkládá radě města na základě výsledků konkurzního řízení návrh na jmenování ředitelů příspěvkových organizací.
- Předkládá radě města ke schválení návrh platů a odměn ředitelů škol a školských zařízení, zřízených městem v souladu s Pravidly pro stanovení platů a odměn ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných městem.
- Předkládá radě města návrhy na úpravy a změny Pravidel pro stanovení platů a odměn ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných městem.
- Zabezpečuje činnost tajemníka školské komise rady města.
- Zabezpečuje činnost tajemníka sportovní komise rady města.
- Vede agendu mezd ředitelů příspěvkových organizací včetně sledování platových postupů.
- Zajišťuje zpracování rozpočtu příjmové a výdajové části na úseku školství.
- Zpracovává rozbory hospodaření na úseku školství.
- Eviduje stížnosti, zajišťuje jejich řešení a v případě potřeby postupuje dalším orgánům, např. České školní inspekci.
- Provádí metodickou a konzultační činnost pro ředitele škol a školských zařízení.
- Předává radě města za účelem vydání souhlasu žádosti příspěvkových organizací o nabytí majetku děděním či darem, o nabytí hmotného movitého majetku, nehmotného majetku či motorového vozidla, o přijetí peněžitého daru účelově neurčeného a o pronájem či výpůjčku nebytových prostor.
- Předkládá radě města nabídky příspěvkových organizací na bezúplatný převod trvale nepotřebného majetku do vlastnictví města, resp. žádosti o vydání souhlasu k převodu takového majetku do vlastnictví jiné osoby.
- Zajišťuje uzavírání veřejnoprávních smluv o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu příspěvkovým organizacím zřízených městem a plní související povinnosti.
Plnění úkolů na úseku kompetencí obce III:
- V souladu se zákonem 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a zákonem č.563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
- zpracovává návrh rozpisu rozpočtu pro školy a školská zařízení v obvodu jeho působnosti a předává jej krajskému úřadu,
- provádí tzv. dohodovací řízení škol a školských zařízení o rozpočtu a předkládá sumarizace krajskému úřadu a naopak předává informace z krajského úřadu jednotlivým školám a školským zařízením,
- zajišťuje komplexní úpravy rozpočtu na základě žádostí škol a školských zařízení,
- pravidelně sleduje dodržování rozpisu rozpočtu na přímé vzdělávací neinvestiční výdaje škol a školských zařízení,
- provádí inventuru mzdových prostředků škol a školských zařízení,
- provádí normativní výpočet potřeby mzdových prostředků škol a školských zařízení v návaznosti na výkony (počet dětí, žáků),
- zajišťuje metodickou a konzultační pomoc v oblasti efektivního využívání finančních prostředků v návaznosti na normativní počet zaměstnanců škol a školských zařízení,
- shromažďuje a zpracovává data z dokumentace a evidencí za školy a školská zařízení zřizované v obvodu jeho působnosti v termínech stanovených ministerstvem a předává je krajskému úřadu a MŠMT,
- ve spolupráci s řediteli škol koordinuje vykazování statistických údajů v rámci státní statistické služby za stanovený soubor zpravodajských jednotek, provádí kontroly, řeší závažné i orientační chyby,
- zpracovává protokoly o dodaných výkazech pro MŠMT.
- Zajišťuje a zpracovává evidenci válečných hrobů podle zákona č. 122/2004 Sb., o válečných hrobech a pietních místech a o změně zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Předkládá radě města a Krajskému úřadu Karlovarského kraje zprávu o stavu válečných hrobů a pietních míst, pravidelně provádí jejich kontrolu, spolupracuje v této oblasti s Krajským úřadem KK a Ministerstvem obrany ČR.