dotaz:
Dobrý den,
nedá mi to a musím reagovat na Vaše odpovědi týkající se regionálních autobusových linek. Vaše odpověď bude nejspíš zajímat nejen mě, ale i širokou veřejnost.
Pořád žiju v domnění, že autobusové linky a vůbec doprava osob je provozována na základě licence, kterou dopravce vysoutěží. Můj selský rozum mi říká, že vysoutěžený dopravce by měl zajistit linky tak, aby se lidé dopravili do práce (ideálně na většinu typů směn, tedy 12 a 8 hod.), děti do školy a ze školy (tedy častější a posílené linky v nejvytíženějších časech), a pak také dopravu mezi městy, aby si lidé z přilehlých obcí mohli vyřídit potřebně věci například na úřadech, v nemocnici, u lékaře, ale také aby se mohli opět dostat zpět do svých domovů.
V případě stížností na rušení linek (viz dotazy níže), jste tazatele vždy odkázali na ustanovení, že se jedná o linku provozovanou na komerční riziko dopravce.
Předpokládal bych, že město při sjednávání smluv, si do nich zahrne takové požadavky, aby bylo dopravcem vyhověno ve výše zmíněných situacích. Tudíž by nemělo docházet (dle mého skromného selského rozumu) k rušení vytížených školních nebo pracovních linek a zkomplikování dopravy lidí do zaměstnání nebo škol.
Když to vezmu obecně, tak se dnes všichni snaží o to, aby lidé používali co nejméně individuální dopravu a naopak využívali MHD, autobusy, vlaky. Jenže to jde dost obtížně, když linky nejezdí v časech aby lidé stihli přijet včas do zaměstnání, děti a studenti do škol apod.
Z pojmu "komerční riziko dopravce" mi tedy vyplývá, že si dopravce v podstatě může dělat co chce, linky klidně provozovat v časech, kdy nejezdí ani noha, splnit nasmlouvané kilometry a pak shrábnout dotace. Myšleno samozřejmě trochu s nadsázkou, ale pravdou je, že lidé z menších obcí, jsou rádi, pokud už k nim autobus zavítá, že se dostanou alespoň jednou denně tam i zpět. A dojíždět například do zaměstnání či školy je téměř nemožné. Nesmí se pak nikdo divit, že lidé raději jezdí auty.
A moje druhá myšlenka je, ale to dotaz spíš asi na kraj, proč neexistuje nějaká krajská společná jízdenka (čipová karta), kterou by akceptovali všichni dopravci (bus, vlak, MHD) a člověk nemusel mít x karet od různých společností. Například v Olomouci (idsok.cz) toto funguje. Přijde mi, že jsme nejen nejchudší, ale v některých věcech také strašně neefektivní a zaostalý kraj. Není divu, že se odsud lidé stěhují pryč, když tu nic není.
Omlouvám se, za obsáhlejší dotaz, ale věřím, že se jím prokoušete a odpovíte mi.
Děkuji
Dodatek k mému předchozímu dotazu. EgroNet. To je pěkný počin, který je v podstatě tím, co jsem psal, ale je nevyužitelný například na denní cestování do práce nebo školy. Dávat 200 korun denně, což je při 22 pracovních dnech 4400 za měsíc, nereálné. Pokud by existovala taková jízdenka měsíční nebo týdenní za rozumnou cenu, dala by se myslím v pohodě využívat například studenty, kteří jezdí do školy např. ze Sokolova do Varů a do/z přilehlých obcí a musí x krát přestupovat a jezdit několika dopravci.
Například pouze MHD z Lomnice či Sokolova musí člověk přesedat na Terminálu a kupovat novou jízdenku, i když se jedná fyzicky o ten samý autobus, který pouze na zastávce změní číslo linky, ale již je potřeba platil jízdné podruhé. Proč není alespoň v některých časech například linka 3 prodloužena po trase linky 2, aby mohl člověk jet jedním autobusem za jedno jízdné.
~ Michal
odpověď:
Dobrý den pane Michale,
město Sokolov, společně s městem Březová, městysem Svatava, obcí Dolní Rychnov, obcí Citice, obcí Lomnice a obcí Těšovice, uzavřelo se společností LIGNETA autobusy, s.r.o. smlouvu o veřejně prospěšných službách v přepravě cestujících veřejnou linkovou dopravou, za účelem zajištění kvalitní veřejné linkové autobusové dopravy a zajištění dopravní obslužnosti vyjmenovaných měst a obcí. Tato doprava je provozovaná jako městská hromadná doprava (MHD) a je „dotovaná“ uvedenými městy a obcemi. Systém MHD a jeho jednotlivé autobusové linky a spoje byly na počátku nastavené tak, aby v případě, že se v průběhu času zjistí nějaké nedostatky, bylo možné tyto nedostatky řešit. Nikdy však bohužel nemůže dojít k plné spokojenosti všech cestujících.
Město Sokolov nemá uzavřenou jinou smlouvu na zajištění dopravní obslužnosti mezi dalšími obcemi. Dopravní obslužnost v závazku veřejné služby v rámci dopravní obslužnosti kraje uzavírá Karlovarský kraj prostřednictvím své příspěvkové organizace Koordinátor integrovaného dopravního systému Karlovarského kraje. Dále v kraji, jak uvádíte, může na základě získané licence, dopravce provozovat dopravu komerční. Ta však není dotovaná žádným subjektem a je nemyslitelné, že by ji dopravce provozoval v době, kdy by žádní cestující necestovali. Jedná se o linky, na kterých dopravce předpokládá výdělek, právě z důvodu jejich vytíženosti.
Ke krajské společné jízdence je třeba se obrátit na Koordinátora integrovaného dopravního systému Karlovarského kraje. K tomuto můžu jen doplnit odkazy na zavedený systém IDOK (Integrovaná doprava Karlovarského kraje) - https://www.idok.info/idok a informační leták – Sokolovsko https://www.idok.info/file.php?nid=12276&oid=7383740. K dispozici na webových stránkách je i Informační leták – Chebsko a Informační leták – Karlovarsko.
EgroNet je mezinárodní integrovaný dopravní systém. Jízdenky tohoto systému platí i v MHD Sokolov Nejedná se ale o dopravní systém primárně určený ke každodennímu dojíždění do práce nebo do školy. Na jednodenní jízdenku lze cestovat po Bavorsku, Sasku, Durynsku a Česku. Posílám odkaz https://www.idok.info/egronet.
Co se týče Vaší připomínky k přestupům: v tarifu MHD Sokolov http://www.mhdsokolov.cz/download.php?idx=3383 je uvedená možnost využít přestupní jízdenku zdarma na jeden následující spoj pro držitele čipových karet společnosti LIGNETA, doba platnosti je do 35 minut od vydání jízdenky.
Věřte, že zájmem kraje, měst a obcí je, aby byla hromadná veřejná doprava využívána, co nejvíce.
S pozdravem
~ Mgr. Petr Kubis, starosta